Kastrering av hannkatt

Nyttig informasjon

Hvor gammel må katten være for å kastreres?

Hannkatter blir kjønnsmodne når de er 5 - 6 måneder gamle og bør da kastreres. Kjønnsmodningen merkes ved at katten begynner å markere (tisse), være mer interessert i å gå ut, mm. Katten bør veie minst 2 kg når den opereres, det gjør de fleste hannkatter ved 5 mnd alder. Man ønsker ikke å legge yngre kattunger i narkose hvis det ikke er nødvendig.

Er det en risikabel operasjon?

Alle operasjoner innebærer en viss risiko. Risikoen kan være knyttet til narkose/sedasjon, blødninger, skade på organer, infeksjoner, mm. Ved kastrering av en frisk hannkatt anses risikoen ved denne operasjonen som svært liten.

Narkose vil alltid innebære en viss risiko. Noen friske katter kan ha skjulte, medfødte feil eller reagere allergisk på medisinene slik at narkosen blir kritisk. Dette er imidlertid svært sjelden. Hos syke og eldre individer blir det en nytte-risiko vurdering. Det er ingen andre organer i pungen som kan skades. Det kan oppstå små blødninger som forårsaker hevelser i pungen, men disse er sjelden alvorlige.

cat-1099754_1920

Hva er bivirkningene?

-Vektøkning. Dette er den absolutt vanligste bivirkningen. Mange katter får økt appetitt etter kastrering. Det er viktig at man ikke gir katten mer mat enn tidligere og det anbefales å måle opp riktig mengde. Det finnes egne fôr for kastrerte katter som kan brukes for å forhindre vektøkning.

- Inkontinens (lekkasje av urin) kan forekomme etter kastrering, men dette er svært sjeldent

Endrer katten personlighet?

Nei, katten vil ikke endre personlighet, men kan endre oppførsel i visse situasjoner. Katten blir som regel mer hjemmekjær og havner sjeldnere i slosskamp med andre katter. De fleste hannkatter vil slutte å markere (tissing) når de kastreres. Dersom katten er flere år gammel når den kastreres, kan uvaner bli hengende igjen.

Uønsket atferd kastrering kan hjelpe på

- Urinmarkering

- Stress

- Aggresjon mot andre katter

- Går langt hjemmefra

På operasjonsdagen

Forberedelser

Katten skal ikke spise frokost på operasjonsdagen. Dette fordi narkose kan gjøre katten kvalm slik at den kaster opp. Man ønsker å unngå at katten kaster opp for at den ikke skal få matrester i luftvegene under operasjonen. Vann kan den få frem til noen timer før operasjonen.

cat-300572_1920

Selve kastreringen utføres mens katten er i narkose eller sedasjon. Eier kan ikke være med på selve operasjonen. Dette er fordi det er viktig at veterinæren får arbeidsro, at god hygiene ivaretas, eier ikke stresser katten, mm.

Først gjør vi en klinisk undersøkelse. Hvis det er nødvendig tar vi blodprøve og/eller urinprøve. Før operasjonen kan begynne må katten barberes og vaskes på operasjonsstedet. Det er viktig at dette gjøres grundig for å unngå infeksjon i operasjonssåret. Katten vil få narkose/sedasjon, samt andre nødvendige medisiner som lokalbedøvelse, smertestillende, etc. Forberedelsene tar ofte lenger tid enn selve operasjonen.

Operasjonen

Selve operasjonen tar ikke mer enn ca. 20 – 30 minutter. De videre spørsmålene her omhandler hannkatter som har begge testiklene i pungen. For katter som har én eller begge testiklene i lyskekanalen eller buken er det en mer omfattende operasjon.

Operasjonen går ut på å fjerne testiklene. Det lages et snitt i huden over hver testikkel. Til hver av testiklene går det et blodkar og en sædleder. Disse knyttes sammen slik at det ikke blør. Når dette er gjort, fjernes testiklene. Sædcellene lagres i bitestiklene. Disse er festet til hver testikkel og fjernes samtidig med testiklene. Snittene er så små at det ikke er nødvendig å sy.

Etter operasjonen

Katten får ikke forlate klinikken før den er våken. Vanlig praksis er at katten leveres til operasjon på morgenen og kan hentes utpå ettermiddagen samme dag.

Hva må jeg passe på etter operasjonen?

På operasjonsdagen vil katten fremdeles være påvirket av narkosen/sedasjonen. Det er vanlig at katten er trett, uvel og ustø resten av dagen.

- La katten ligge på et rolig sted uten å bli forstyrret av barn eller andre når den kommer hjem

- Pass på at det er lunt og trekkfritt der katten ligger. Kroppstemperaturen kan synke etter narkose

- Oppfør deg som normalt. Mange eiere synes synd på katten og skal trøste. Når eier oppfører seg annerledes enn normalt, vil dette gjøre at katten tror noe er galt. Resultatet er ofte at den virker dårligere

- Katten skal holdes inne resten av dagen. Hvis den er i form kan den gå ut neste dag

- Ikke gi katten mat før narkosen er ute av kroppen. Svelgerefleksen blir nedsatt ved narkose slik at katten kan sette mat i halsen dersom den spiser kort tid etter operasjonen. Vent til godt utpå kvelden eller neste dag avhengig av hva veterinæren gir instrukser om. Mange katter har ikke lyst på mat etter operasjon fordi de kan være kvalme. Det er helt greit at den ikke spiser denne dagen, ikke press i den mat

- Hannkatter får svært sjelden infeksjon/komplikasjoner etter kastrering. Det er ikke nødvendig å bruke krage eller body

Dagene etter operasjonen

De fleste hannkatter er i god form dagen etter operasjonen.

Mat

Katten bør begynne å spise i løpet av dagen etter operasjonen. Gi den sin vanlige mat med mindre du har fått beskjed om noe annet..

cat-694730_1920

Medisiner

Katten får smertestillende på klinikken som varer ca. et døgn. Det pleier ikke være nødvendig å gi medisiner utover dette.

Ut

Hvis katten er i form kan den få gå ut dagen etter operasjonen.

Såret

Det kan komme noen dråper blod eller klar væske fra såret. Man bør ta en kikk på såret de første 5 dagene. Dersom det sitter rusk i såret, kan det renses med f.eks. Klorhexidin eller Pyrisept. Tegn på infeksjon er ømhet, rødhet og hevelse i såret og området rundt, gult puss/verk i såret og sur lukt. Observerer du noe av dette må du ta kontakt med oss, da kan katten trenge antibiotika.

Når er katten «seg selv» igjen?

De fleste er i god form allerede dagen etter operasjonen. Etter 7 - 10 dager bør katten være fullt restituert.

Når kan man forvente å se effekt av kastrering?

Det hannlige kjønnshormonet testosteron produseres i testikler, samt i mindre mengder i binyrebarken. Når testiklene fjernes, vil nivået av testosteron synke. Det tar som regel 2 - 4 uker fra operasjonen til nivået av testosteron har sunket og man kan begynne å merke effekten av inngrepet.